Saturday 14 March 2015

krisis air!!!!

Air merupakan sesuatu yang paling penting kepada manusia untuk meneruskan hidup dalam dunia. Tanpa bekalan air, rutin harian manusia akan dijejaskan.

Krisis air telah berlaku di kolej saya sejak minggu yang lepas. Hidup tanpa bekalan air adalah sangat susah dan pahit. Pakain yang kotor semakin banyak sehingga boleh menjadi sebuah bukit. Pinggan dan mangkuk tidak boleh dicuci.Tambahan pula, nak pergi ke tandas juga tidak "convenient"....

Rutin harian saya tidak dijalankan secara lancar dan telah banyak dijejaskan. Saya terpaksa lari antara blok dengan pejabat pentadbiran setiap hari untuk mendapatkan air.... Hidup sepanjang ini telah banyak menyusahkan dan meletihkan saya.


Bekalan air telah mula memulih sejak semalam tetapi malangnya bekalan tersebut mempunyai "time slot". Semua penghuni telah berada dalam keadaan "standby".  Apabila bunyi air terdengar, kami pun  memulakan mission tadahan air kami. Antaranya yang mencuci pakaiannya yang kotor, adanya yang mencuci pinggan cawannya,dan ada yang cepat-cepat mengambil tualanya untuk mandi...

Berharap agar bekalan air dapat dipulihkan secepat mungkin supaya rutin harian penghuni dapat dijalankan dengan sempurna. Pengalaman krisis air ini telah membangkitkan kesedaran menghargai air dalam kalangan penghuni kolej. Jadi hargailah setiap titisan air!!!!






No comments:

Post a Comment